torstai 23. huhtikuuta 2015

Yksi tunti, monta ajatusta

Harvassa ovat ne luennot joista saa tunnissa niin paljon pureskeltavaa kun eilen Paola ja Pirjo Suhosen luennolla Seinäjoki Areenassa. Päällimmäisenä mieleen jäivät yrityksen identiteetin rakentamisen tärkeys, tarinat sekä luovat tavat markkinoida.

Pirjo korosti yrityksen ydinidentiteetin tärkeyttä. Pitää tietää keitä me ollaan. IvanaHelsingillä on tarina, kuten myös jokaisella yrityksen tuotteella. Asiakas ostaa tuotteen, tarinan ja saa kaupanpäälle heimoon kuulumisen tunteen. Miten sitten tähän pääsee? Ei riitä pelkästään komia mekko ja nätti malli.

Pirjo ja Paola Suhonen
Sisarukset kertoivat liiketoimintansa moniulotteisuudesta. Kaikella toiminnalla on taustalla punainen lanka. Heidän ydinliiketoimintansa liittyy taiteeseen, muotoiluun, muotiin ja filmeihin. Kaikissa toiminnoissa näkyy mm skandinaavisen ja slaavilaisen kulttuuriin yhdistäminen, synkkyys ja kuten he itse kuvailivat road pop vintage. Esimerkkeinä moniulotteisuudesta he nostivat esille mm Paolan suunnitteleman ”kärpänen katossa” -palovaroittimen sekä Vitalis -rasvapakkauksen ulkoasun. He myös raottivat tulevaa, eli pian julkaistavaa erikoiskoira Affen seikkailut -lastenkirjasarjaa.

Tuote kertoo asiakkaalle tarinaa, mutta miten saadaan tuote asiakkaalle? Paola ja Pirjon esittelivät normaalista kaavasta poikkeavia markkinointitapojaan. Esimerkkinä mekkoralli, jossa he valitsivat 10 eri tavoin vaikutusvaltaista yhdysvaltalaista naista, joukossa mm. malleja ja bloggareita. Naiset saivat mieleisensä mekon maksutta kuukaudeksi käyttöönsä. Edellytyksenä oli ottaa valokuvia itsestään mekko päällä eri tilanteissa. Kuukauden jälkeen he saivat antaa mekon valitsemalleen seuraavalle käyttäjälle samoilla ehdoilla. Tänä sosiaalisen median kulta-aikana kampanjan ydinajatus on varmasti sovellettavissa monelle muullekin toimialalle!

Poweria yksinyrittäjyyteen -hankkeen loppuseminaarissa esiintyivät Paolan ja Pirjon lisäksi Tuija Rummukainen ja Antti Holma. Tuija rummutti myyntitaidot uudelle tasolle. Hän korosti myyntityön arvostamista, asennetta sekä kauppojen päättämisen taitoa. Antti Holma herätti osallistujia ajattelemaan, että pääasia on se mitä tekee eikä se mitä on. Hän muistutti meitä siitä, ettei työn tekemisen kuulu olla työssäjaksamista.

Mielenkiintoinen iltapäivä, kiitos järjestäjille!

Suski

susanna.kulmala(at)syo.fi
koulutuskoordinaattori, kouluttaja