perjantai 23. syyskuuta 2016

Tomorrowland -kehittyvät liiketoimintamallit

Digitalisti, strategi Ville Tolvanen, T
BWA & Digitalist Network
Tulevaisuuden, yhteistyön ja digitalisaation konferenssi Heimocon kokosi Hämeenlinnan Verkatehtaalle 22.9.2016 uusiutumiskykyisiä yrittäjiä ja ammattijohtajia pohtimaan mm. digitalisaation merkitystä liiketoiminnalle. Päivän puhujat edustivat monipuolista kattausta Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäisestä taidemaalari Rauli Mårdiin ja digitalisti Ville Tolvaseen. Suomen Yrittäjäopistosta käytiin kuuntelemassa, mitkä trendit ovat nyt yrittämisessä erityisesti pinnalla. Digitalisaatio, luottamus ja kumppanuus olivat päivän polttavimmat teemat. Tässä hieman tiivistelmää digiajan asiakkaista.

Sisältömarkkinointi peittoaa printtimainonnan kuusnolla!

Päivän yhdessä työpajassa todettiin, ettei painettu markkinointi ole vielä täysin kuollut, mutta sen on pitkälti korvannut sisältömarkkinointi. Ennen asiakkaat segmentoitiin tarkkaan jotta näille voitiin suunnata kohdennettua markkinointia täsmäkanavissa. Digitaalisessa maailmassa ongelmana on, ettei asiakkaita ja näiden liikkeitä ole helppoa tunnistaa ennakkoon, josta syystä segmentointi ja kohdemarkkinointi ovat menettäneet merkitystään. Asiakkaiden saamiseksi yritysten onkin panostettava laadukkaaseen ja puhuttelevaan digitaaliseen sisältöön ja merkitysten rakentamiseen.

Mikä sitten liikuttaa asiakasta? No samat asiat kuin ketä tahansa meistä, elämä yleensä, rakkaus, perhe, ja yrittäjällä totta kai myös bisneksen kasvattaminen. Kaikkien potentiaalisten asiakkaiden hamuaminen on kuitenkin helposti tehotonta, ja siksi yritysten kannattaa julkaista eri somekanavillaan sellaista sisältöä, joka on heille sopivien asiakkaiden mielestä tarpeellista ja mielenkiintoista.

Hengaile asiakkaan matkassa aiempaa pidempään

Markkinointiyrittäjä Jarkko Kurvinen Plutoni Oy:sta totesi, että yrityksissä keskitytään liian usein hengailemaan asiakkaan ympärillä vain ostotapahtuman yhteydessä. Nykyään pitäisi kyetä olemaan asiakkaan matkassa jo paljon varhaisemmassa vaiheessa sekä huomattavasti aiempaa pidempään. Tärkeintä on kuitenkin kyky asettua asiakkaan näkökulmaan. Asiakasta kiinnostaa ennen kaikkea omista ongelmistaan ja tarpeistaan puhuminen. Sen sijaan häntä ei vähäisessäkään määrin kiinnosta kuunnella myyjän omahyväistä, puisevaa selostusta erilaisista erinomaisista tuotteista, joita tämä haluaa asiakkaalleen myydä.

Digitaalinen ”lämmin” sydän

Digitalisaatioguru Ville Tolvanen totesi, että nettimarkkinoinnissa yritysten pahin virhe on olla tasapaksu, tai kuten hän asian ilmaisi, ”toiminta kusenkeltaisella keskitiellä”. Internet inhoaa keskinkertaisuutta; sellainen häviää vääjäämättä harmaaseen massaan. Tärkeää onkin erottautua ja olla kiinnostava. Tässä auttavat hyvät tarinat ja aito osaaminen. Tolvanen muistutti, etteivät B2B-asiakkaatkaan ole kliinisiä yrityksiä, vaan niissä työskenteleviä ihmisiä, joiden huomion saamiksesi myyjällä tulisi olla tarjolla lämmin digitaalinen sydän. Tämän saadessaan nykyasiakas on hyvinkin aulis antamaan itsestään lähes kaiken mahdollisen tiedon myyjälle. Moni puhuja muistutti, ettei pelkkä digimaailma kuitenkaan riitä monelle asiakkaalle, vaan edelleen suuret tarinat ja onnistumiset syntyvät aidoista kasvokkain tapahtuvista kohtaamisista.
Toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjät:
Johtaminen on ennen muuta luottamuksen rakentamista


Kehitysjohtaja Jorma Kukkeenmäki Suomen Yrittäjäopistolta ja
FiBANin aluepäällikkö Yrjö Koskinen keskustelevat digitalisaatiosta

 




Heimocon  terveisin
Leena Lemola
Yritystoiminnan kouluttaja, konsultti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti