tiistai 8. marraskuuta 2016

Black Friday ja Cyber Monday - lyhyt oppimäärä


Kaupan alan vilkkain myyntisesonki on käsillä. Verkkokauppiaan näkökulmasta kovimpien myyntipäivien voidaan odottaa osuvan marraskuun loppuun; veronpalautukset maksetaan tänä vuonna jo marraskuun lopussa, ja samaan ajankohtaan osuu myös kaksi muuta merkittävää myyntipäivää – Black Friday ja Cyber Monday.

Mitkä ihmeen Black Friday ja Cyber Monday?

Black Friday on Yhdysvalloissa kiitospäivän jälkeinen perjantai, joka perinteisesti avaa joulusesongin. Sitä pidetään suurimpana yksittäisenä ostospäivänä, jolloin kauppiaat tarjoilevat huikeita tarjouksia. Myymälät avaavat ovensa normaalia aiemmin ja ovat avoinna normaalia pidempään. Black Friday on kuitenkin siirtynyt enemmän verkkokauppoihin ja myös meillä Black Friday näkyy enimmäkseen verkkokaupoissa. Ja tietenkin suomalaiset verkko-ostajat ovat löytäneet Black Fridayn – ainakin mikäli Google-hakujen lukumäärän on uskomista. Ne ovat nimittäin vuosi vuodelta nousseet.

Wikipedian mukaan Black Friday juontaa juurensa Philadelphiaan 1950- tai 1960-luvulle, jolloin kiitospäivän jälkeistä päivää alettiin kutsua mustaksi poliisia työllistävästä vilkkaasta liikenteestä johtuen. Myöhemmin termi levisi ympäri Yhdysvaltoja ja sen merkitys yhdistettiin kirjanpidossa käytettäviin väreihin. Alkuvuosi on useille kaupoille vielä tappiollista eli tilinauhoissa punaista, mutta Black Fridaysta eteenpäin tehdään voittoa – eli mustalla kirjattavaa tulosta (lähde: wikipedia).

Cyber Monday on puolestaan Black Fridayta seuraava maanantai, joka on alun perin ollut verkkokauppojen tarjoama vastine aikaisemmin kivijalkamyymälöistä tunnetummalle alennuspäivälle Black Fridaylle. Molempia päiviä hyödynnetään kuitenkin tätä nykyä verkkokauppojen kampanjoinnissa.

Hyödynnä hypetys

Verkkomaksupalvelu Paytrailin mukaan suomalaisessa verkkokaupassa viime vuoden kovimmat myyntipäivät osuivat veronpalautusajankohtaan sekä Cyber Mondaylle.  Black Friday jäi ainakin vielä viime vuonna hieman taaemmaksi, mutta sen suosio on jatkuvassa kasvussa.

Tänä vuonna Black Friday osuu perjantaille 25. marraskuuta ja Cyber Monday maanantaille 28. marraskuuta. Ostajat ovat siis liikkeellä – oletko valmis?

Päivät tarjoavat loistavan mahdollisuuden hankkia kävijäliikennettä ja ostajia verkkokauppaan. Suunnittele omat tarjouskampanjat ja varmista niiden näkyvyys verkkokaupassa sekä Googlessa Black Friday ja Cyber Monday termejä hyödyntäen. Ole esillä somessa asiaankuuluvilla tunnisteilla. Ja muista myös palkita asiakkaat ja anna syy palata ostoksille uudelleen.

Tekstin kirjoittajana yritystoiminnan kouluttaja
Maiju Tuomaala

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti